Statisztikai adatokkal lepett meg bennünket "Közrabszolga", köszönjük. A levélben a Magyarország.hu látogatottsági adatai érkeztek, sajnos csak az első félévi számok, de ennek is örülünk. Ígéretet kaptunk arra, hogy hamarosan a 3. negyedév adatait is láthatjuk, amit előzetesen is megköszönünk. Mielőtt azonban nekiesnénk a nyers számoknak, nézzünk meg pár kérdést.
Hol tart ma az elektronikus ügyintézés?
Őszinte legyek, vagy udvarias? A kérdésre nincs jó válasz. Az elmúlt öt évben alig érezhetően nőtt az elektronikus szolgáltatások tárháza. Ott tartunk, hogy az üzemeltető (!) egy aktuálisnak szánt szakmai kommunikációjában századjára is a szánkba rágja, mi a csuda az Ügyfélkapu, ahelyett, hogy újabbnál újabb szolgáltatásokat, mobil elérést (és nem csak egy bejelentkezést támogató SMS-t), valóban általánosan működő okmányirodai együttműködést, de legalábbis stabil üzemet mutatna be. De ha ezeket nem, legalább a terveket nyilvánossá tehetné, amire egyrészt várhatnánk, másrészt számon kérhetnénk. A központi szolgáltatásokat évről-évre milliárdos összegekkel fejlesztik és működtetik, melynek eredményét - valljuk be őszintén - nem nagyon látjuk. Eközben megtörténhetett az a csúfság, hogy egy önkormányzat hatályon kívül helyezi az elektronikus ügyintézésről szóló rendeletét, mert a Központi Rendszer fejlesztése mellett az önkormányzati fejlesztésekre az elektronikus kormányzat nem biztosított forrásokat.
A későbbi elemzésem céljából most meghívlak egy szavazásra. A teljesség igénye nélkül kiemeltem az általam legfontosabbnak tartott elektronikus ekormányzati szolgáltatásokat, és megmérném azok használatát. És igen, igaz, a jogszabálykereső nincs belépéshez kötve, de ennek használata is érdekel. Kommentekben lehet jelezni, ha valami bántóan kimaradt volna. A felmérés nyilván nem lesz reprezentatív, cserébe viszont nem kell emeltdíjas SMS-ben szavazni. Mielőtt tovább olvasnál, kérlek, szavazz, csak kattints egyet a szürke téglalapocskára! Köszönöm.
Mit állít az e-kormányzat az Ügyfélkaput használókról?
Baja Ferenc nemrég 800.000 főben határozta meg azt a felhasználói közösséget, aki használja az idén az Ügyfélkaput. Idézzük.
„Ma már 800 ezer felhasználója van az ügyfélkapunak, így az elektronikus ügyintézés közvetlenül 4,5 millió embert érint. Több mint 6 millió alkalommal veszik igénybe naponta a központi rendszer szolgáltatásait”
Ugyanezt a számot hasonló kontextusban említi a HVG-ben (is) megjelent 1/1 oldalas NFÜ hirdetés. Nos, a legnagyobb tisztelettel azt állítom, hogy valaki nem a teljes valót reportálja az államtitkárság és ezen keresztül az NFÜ felé, akár bizonyítványt fényezendő, akár más okból kifolyólag. Az állítást később igazolom.
Baja Ferenc sajtóbejelentését illusztrálandó, megjelent egy vicces ábra a Kormányszóvivő.hu oldalán, "E-ügyintézés a központi elektronikus szolgáltató rendszeren" címmel. Megmentettem, lásd alább. Az alul látható fehér téglalap "ab ovo" így néz ki, nincs kiszerkesztve belőle egy pixel sem. Csak két megjegyzést ide: a Központi Rendszernek része a gerinchálózat is, az ábra azonban ezt sikeresen másképp mutatja be. Azt is szívesen meghallgatnám, hogy a nemes egyszerűséggel "Közmű kiszolgáló rendszerek"-nek nevezett doboz vajon mit is takar, de most éppen nem ez a témánk.
Lássuk végre a valós számokat
A Medián Webaudit által mért forgalmi adatok szerint a 2009-es év első hat hónapjában a maximális oldalletöltési szám - amit valahogy arányosnak gondolnék a szolgáltatás igénybevételének számával (de beszéljük meg, ha másképp gondoljátok) - 2,2 millió volt, az is csak 1-1 nap alkalmával, a januári és februári adózási határnapokon. (Egészen pontosan január 20-án 2.252.894 oldalletöltés volt 94.082 felhasználóval, február 12-én pedig 2.199.679 oldalletöltés volt 101.257 felhasználóval. Az ominózus február 7-i napon mindössze 826.452 oldalt töltött le 39.916 felhasználó.)
Íme a két diagram.
A forgalom becslésére többen hivatkoztak már külső mérőrendszereket is. Nézzük, mit mutat ma az Alexa.com. Két olyan oldallal zártam közre a Magyarország.hu portál grafikonját, melyeknek adatai nyilvánosak a Webaudit oldalán. Itt is jól látszik, hogy minden évben egy alkalommal van csúcsterhelés, aztán decens zizegésben marad az oldal. Ez közvetve sem mutatja a fejlődés jelét, az "egyre többen használják az Ügyfélkaput" frázist pedig egyáltalán nem igazolja semmi.
*A bejegyzés korábban megjelent a Kockablog-ban.
Utolsó kommentek