Az IVSZ Iparági Kiáltványt hozott nyilvánosságra, amiben azt kéri a kormánytól, hogy gondolja át, mit is terveznek a következő hat évre IT vonalon. A Nemzeti Infokommunikációs Stratégia véleményezése ezek szerint süket fülekre talált?
El tudnék polemizálni azon, hogy hol is lenne a hazai IKT szektor egyrészt állami megrendelések, másrészt az EU-s IT projektek olykor kötelezően megvalósítandó dolgai nélkül, de a kiáltvány sokkal messzebb, sőt, a szektoron is kívülre mutat.
Valódi támogatás kell
Hazai informatikai ötletekből soha nem volt hiány. Stratégiai látású pénzintézetekből annál inkább. Hogy lehet az, kérdeztem nem is olyan régen egy befektetési bankártól, hogy minden valamire való projektünk (Prezi, LogMeIn, UStream, stb.) előbb-utóbb külföldi kézben köt ki? Hogy lehet az, hogy egy elemző képtelen felfogni azt, hogy garázscégek tényleg világmegváltó ötleteihez nem fognak tudni százmilliós fedezetet felajánlani hitel fejében? Hogy lehet az, hogy olyan pályázati struktúrákat alakítanak ki, amibe mondjuk egy 10 hónapja robbanásszerűen fejlődő cég nem férhet bele, mert nem alkalmaz legalább két éve legalább húsz mérnököt legalább a minimálbér háromszorosára bejelentve? (A számok nem pontosak, de nem nagyon sarkítottam a követelményeket.)
A teljes KKV szektor támogatására szépnek mondható, nagyjából 12 milliárdos összeg lett fellőve. Ami nagyjából egy (!) combosabb kormányzati projekt büdzséje. És mondjuk öt startup második körös tőkebevonásának összege. Ha valamit, akkor itt kell első körben alapjaiban megváltoztatni.
Súlytalan négy év
A kormány 2010-es programjában az informatikai ágazatot kiemelten kívánta kezelni. Ehhez képest egy Elektronikus levéltári projekten kívül a szaktárca nem nagyon mutatott fel kreatív eredményt. Persze van elektronikus útdíj, ami pengeélen ugyan, de létrejött, mert kellett. A minap pedig egy örömködő írás az elektronikus ügyintézés kiegészülését méltatta a fizetési lehetőség okán, a fejemet fogtam, mikor olvastam. Egy évtizedes lemaradásban vagyunk ezzel a kérdéssel is.
Hihetetlen, de a vonalas szélessávú ellátottság fejlesztése is megrekedt, pedig ha mást nem is, ezt sokan elvártuk volna a Nemzeti Távközlési Gerinchálózat kialakításakor. A mobil szolgáltatók borzasztó árpolitikája a sok helyen elfogadhatatlan lefedettséggel párhuzamba állítva pedig kinyit mindenféle bicskákat mindenféle zsebekben. Mindkét vonalon lett volna mit tenni.
Kaptunk digitális tévét és az év végére talán rendeződik, végre (?), a segélyhívó rendszer sorsa is. De ettől ugyan ki lett, ki lesz boldogabb? Lassan ott tartunk, hogy már egy kicsi Ügyfélkapu fejlesztésnek is örülnénk.
Utolsó kommentek