Hirdetés

Innen nézitek

Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

404 (3) abevjava (2) adatkezelés (2) adatvédelem (9) adobe (3) adóbevallás (3) adónaptár (2) adsense (2) adwords (2) analytics (2) Android (5) antivírus (2) apeh (6) apple (4) Apple (8) azonosítás (2) Baja Ferenc (12) bak (3) bank (5) bankkártya (2) banner (3) befektetés (3) broadcast (2) bug (2) bulvár (2) cib (2) CIB (2) citromail (2) CT (2) digitális (2) direkt marketing (5) DK (2) dm (3) DNS (3) domain (7) Dr Dedinszky Ferenc (2) e-kormányzat (6) eDM (4) edm (3) eGov (2) ekormányzat (2) Elektronikus Ügyintézés (2) email (6) emeltdíjas (2) error (3) Észak-Korea (2) évértékelő (5) évértékelő beszéd (2) Facebook (10) facebook (2) felhő (2) FIDESZ (2) firewall (2) fogyasztóvédelem (2) forgalom (2) forráskód (2) framework (2) freemail (3) giro (2) gmail (9) Goldenblog (2) Google (6) google (18) Google Adsense (2) Google Apps (3) Google Maps (2) Google Plus (2) gov.hu (2) Gyurcsány (2) hack (2) hacker (5) háttérkép (2) hellókarácsony (2) hiba (3) hírek (2) hírlevél (3) hitel (2) hitelkártya (3) html (2) IBM (3) Indapass (2) Index (2) informatikus (2) ingyenes (3) internet (5) iOS (2) ipad (5) iPad (3) iphone (2) iPhone (6) iPhone5 (2) iPhone 5 (2) iPhone hamisítvány (2) iszt (3) itbn (2) iTunes (3) jailbreak (2) java (2) jelszó (4) kamat (2) karbantartás (2) kereső (2) KIES (2) kocka (3) kód (2) kontár (2) Kopint-Datorg (3) kormányzati (2) kormányzati portál (13) közmű (2) központi rendszer (3) kr (3) leiratkozás (2) LinkedIn (2) logo (2) mac (3) magyarország (2) magyarország.hu (13) magyarorszag.hu (11) Magyar Nemzet (2) mailbox (5) marketing (7) marketingcommando (2) MÁV (2) medián (3) médiatörvény (2) Microsoft (3) microsoft (6) mobil (2) mobilnet (2) NAV (3) nCore (3) ndk (2) Nemzeti Digitális Közmű (5) Nyitrai Zsolt (2) offline spam (4) okostelefon (2) online marketing (3) online marketing tanácsadó (2) Oracle (2) Orbán Viktor (5) pályázat (2) pdf (2) pénz (2) php (2) portál (3) programozó (2) regisztráció (2) reklám (10) RIP (7) router (2) rss (2) rtl klub (2) sablon (4) Samsung (3) security (2) site builder (2) skin (2) SMS (3) sms (8) spam (16) Steve Jobs (3) stressz teszt (2) sün (2) symfony (2) szaunaparaszt (2) szavazás (2) szélessáv (2) személyes adatok (2) szerencsejáték (2) szófelhő (7) támogatás (2) tartalomszolgáltatás (2) telenor (2) telepítés (2) template (2) teszt (2) theme (2) The New iPhone (2) torrent (5) tűzfal (5) tv2 (4) twitter (2) Twitter (2) ügyfélkapu (30) Ügyfélkapu (3) ügyfélkapu2 (2) unsubscribe (2) url rövidítő (2) vers (2) vicc (6) vista (2) warez (2) webaudit (4) webdesign (2) webshop (2) wifi (2) wireless (2) wordle (4) Wordle (3) wordpress (2) Wordpress (2) yii (2) Youtube (4) zend (2) Címkefelhő

Egymillió gravitációs hullám kutató fizikus országa

Címkék: tüntetés szabadság szünidő KLIK pedagógus sztájk gravitációs hullám

2016.02.14. 13:03 Éjszakai őrség


Figyelem, hogyan fordulnak egymás felé, majd egymástól el a pedagógusok és a kormány. Mosolygok, dühöngök, értetlenkedek, bosszankodok... Mindenféle érzés megtalál, olvasva a nyilatkozatokat, vezércikkeket jobbról is, balról is, elemző hozzászólásokat, okoskodó Facebook bejegyzéseket, "bezzeg az én időmben", stb. Tudjátok, miről nincs nagyon szó ebben az egész cirkuszban? Persze akad, ahol említést tesznek róla, de a hangsúly teljesen máshol van... A gyerekekről.

Nincs kréta. Értem. Pénz kérdés, meg kell oldani. Alacsony a fizetés. Értem. Pénz kérdés, meg kell oldani. Hosszú idő és bonyolult bármiféle beszerzés. Értem. Pénz kérdés, szervezési kérdés, meg kell oldani. Egy nagy marék probléma a pénz hiányáról és a szervezés csődjéről szól. Meg kell oldani. Ezt tudja a kormány hozzátenni a helyzet feloldásához. De mit tesz hozzá a pedagógus társadalom?

Túlterheltek az oktatók. Kevesen vannak az oktatók. Nem megfelelő oktatók is dolgoznak a rendszerben. Marhaság az önértékelési rendszer. Mindezt értem. Ennek okán akár még azt is értem, hogy a gyerekek európai mércével mért teljesítménye az utóbbi tíz évben érezhetően csökkent. Jobban mondva a béka segge alá csökkent, lásd az OECD legutóbbi tanulmányát a PISA tesztről itt. Ötödikek vagyunk benne 34 országból. De hátulról számolva... :( Márpedig egy olyan ország, amelyik képes világrengető tudományos felfedezésekhez agyakat adni, többre hivatott ettől, és igenis meg kell nézni, hogy a szürkeállomány fejlesztése miért került arra a szintre, ahol most tart. Nem lehet igaz, hogy genetikailag annyit butultunk volna, hogy a nyolcvanas-kilencvenes évekből, vagy épp a legfiatalabb generációkból is csak lepkehálóval lehessen összefogdosni a tehetségeket. Nem azt mondom, hogy legyünk egymillió gravitációs hullám kutató fizikus országa, de az évi 80.000 érettségiző gyerek általános intelligencia szintjét pár ponttal jó volna megemelni. És ez nem a hiányzó kréta kérdése.

Mi az, ami nem nagyon akaródzik kimondódni sem a kerekasztal mellett, sem a tüntetésen? Milyen alapvető kérdést kellene tisztázni az oktatási reform egyik alappilléreként? Nem leszek népszerű a javaslatommal, de hogy ne lehetne a kérdést megvizsgálni, azt határozottan elutasítanám.

Az oktatásra fordított idő az, amit nem mer érinteni a pedagógus társadalom.

Túlterheltek a gyerekek. Sokan vannak a gyerekek, ha azt nézzük, hogy egy oktatóra mennyi jut belőlük. Nem egyforma szintről érkeznek a gyerekek és nem is egyforma szintre távoznak az adott intézményből, ergo elég nehéz olyan tantervet, követelményi rendszert felállítani, amely mindenkinek megfelel. Nem csökkent a tananyag menyisége, a minőségi követelmények is megváltoztak, megváltozott a közlő és számon kérő eszközrendszer, megváltozott a tájékozódási háttér, alapvetően az egész világ megváltozott az elmúlt negyed évszázadban és mi, a pedagógusokkal együtt csak pislogunk, hogy kellene valamit tenni, de nem teszünk, nem tettünk semmit. Leginkább a másikra mutogatás van, a sebek újbóli feltépése és a megszerzett jogok minden áron való megtartásának motivációja. Ez van. Meg a maszlagolás.

Ma már kimondható, hogy évtizedek óta gond a reggel hét órás kezdés, a napi 7, 8 , alkalmanként 9 óra (!), amelyekre előző nap azért illendő lenne felkészülni, mindezek mellett sportolni, zenét tanulni, vagy csak általában, a barátokra időt fordítani (8 óra pihenés ugye) egyszerűen lehetetlen anélkül, hogy a túlterheltség érzete ne keletkezne meg mindenkiben. Persze értem én, hogy teher alatt nő a pálma, de meddig is akarjuk élvezni a gyümölcsét? Öt évig? Tíz évig? Hát nem. Ötven évet lenne jó kivenni abból a rendszerből, amibe 15-öt, de olykor akár 20-at is invesztálunk. Nem is annyira messzire innen a tanulók heti terheltsége aképpen van megállapítva (azaz annyi iskolai órát delegálnak a számukra), amelyekre a felkészülés, utána járás, házi dolgozat megírása, szóval mindent összevetve heti 35 órás terhelés jön össze. Azaz pontosan annyi, mint egy fejlettebb társadalomban egy munkás heti munkaideje. Nincs szombati munka, nincs éjszakába nyúló tanulás, egy dolog van: idő. Nyilván a megoldásnak ára van. És ezt megfizetik az iskolások is és megfizetik a pedagógusok is. Nincs gavalléros szünidei rendszer, munka folyik nyáron is, igaz, egy kicsit hosszabb megállóval, mint általában, de nem közel 80 napra, mint ahogy az nálunk lesz az idén. Is. A jelenlegi tanévben egyébként így alakultak a tanítási szünetek.

  • Őszi szünet: 2015. október 23–tól november 1-ig. (9 nap)
  • Téli szünet: 2015. december 19–től 2016. január 3-ig. (16 nap)
  • Tavaszi szünet: 2016. március 24-től március 29-ig. (6 nap)
  • Nyári szünet: 2016. június 15–től 2016. augusztus 31-ig. (78 nap)


Kik lennének a legnagyobb nyertesei egy olyan rendszernek, amelyikben lecsökkenne a tanítási szünetek ideje? A gyerekek. Elsősorban a túlterhelés csökkenése lenne érezhető, de az nagyon látványosan. Kezdődhetne az iskola 8-kor, korábban lenne vége minden nap, a kiegészítő tevékenységekre egyszerűen megteremtődne az idő, ami megint csak visszahat a tanulásra, a stressztől mentesebb életre. Ne feledjük, tíz évekről beszélünk, amit optimálisabban kellene eltölteni egy alakuló szervezetnek.

nyari_szunet_az_eu-ban_infografika.jpg

Látható az ábráról, hogy melyik országban hol tart a nyári szünetek hosszúsága. Nem mennék most bele olyan elemzésekbe, hogy a nemzeti össztermékek vagy éppen a PISA teszten elért eredmények korrelációban vannak-e a szabadnapok számával, az azonban szembeötlő, hogy tőlünk nyugatra inkább kisebb, míg keletre és délre inkább nagyobb ez a szám. Vizsgálja meg ezt az, akinek megoldásokat kell szállítania.

Emiatt nem lesz népszerű ez a jegyzet és nem lesz népszerű az sem, aki megosztja. Pedig a szünidő hosszának konszolidálásával a gyerekek mellett nagy nyertesek lennének a szülők is. Nem akarom felhozni az ezerszer lerágott csontot a kulcsos gyerekekről és a nagymamákkal megoldott vakációról.

Jelzem, hogy sok pedagógus szintén nyertese lenne a rendszernek. De ők nem a hangos kisebbség. Egy tanáromra emlékszem, aki egész évben hibátlanul teljesített, soha készületlen órát nem tartott, szóval rengeteg energiát fektetett a napi munkájába, úgy is, mint osztályfőnök. A könyvesboltban találkozva rácsodálkoztam, hogy ennyi és ilyen minőségű munka mellett mikor van ideje olvasni. Soha - felelte - gyűjtöm a könyveket a nyárra és akkor hozom be a lemaradásomat. Hát így. Az akkori évfolyamában harminc diákjából huszonkilencet vettek fel az egyetemre. Talán neki, nekik is volna több idejük magukra év közben, ami ugyebár ismét csak az oktatás minőségére hat vissza, szépen bezárva ezt az ördögi kört.

Szóval el szabad fogadni azt, hogy minden más szellemi foglalkozású embernek tovább működik, dolgozik az agya a munkájának letelte után, nem csak a pedagógusoknak. Igen, kell készülni a következő napra, de juthat idő a kikapcsolódásra, a feltöltődésre úgy is, hogy éves szinten nem 100-110 nappal honorálja a rendszer a hivatást. Hanem mondjuk "csak" 60-nal, ami még mindig másfélszer annyi, mint ami jut egy átlagos, 40 éves, kétgyermekes embernek. Legalább gondolatkísérlet szintjén javasolnám ezt megvizsgálni.

Ide lőjetek.

Szólj hozzá, klikk ide! Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://eo.blog.hu/api/trackback/id/tr618389086

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.