Hirdetés

Innen nézitek

Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

404 (3) abevjava (2) adatkezelés (2) adatvédelem (9) adobe (3) adóbevallás (3) adónaptár (2) adsense (2) adwords (2) analytics (2) Android (5) antivírus (2) apeh (6) apple (4) Apple (8) azonosítás (2) Baja Ferenc (12) bak (3) bank (5) bankkártya (2) banner (3) befektetés (3) broadcast (2) bug (2) bulvár (2) cib (2) CIB (2) citromail (2) CT (2) digitális (2) direkt marketing (5) DK (2) dm (3) DNS (3) domain (7) Dr Dedinszky Ferenc (2) e-kormányzat (6) eDM (4) edm (3) eGov (2) ekormányzat (2) Elektronikus Ügyintézés (2) email (6) emeltdíjas (2) error (3) Észak-Korea (2) évértékelő (5) évértékelő beszéd (2) Facebook (10) facebook (2) felhő (2) FIDESZ (2) firewall (2) fogyasztóvédelem (2) forgalom (2) forráskód (2) framework (2) freemail (3) giro (2) gmail (9) Goldenblog (2) Google (6) google (18) Google Adsense (2) Google Apps (3) Google Maps (2) Google Plus (2) gov.hu (2) Gyurcsány (2) hack (2) hacker (5) háttérkép (2) hellókarácsony (2) hiba (3) hírek (2) hírlevél (3) hitel (2) hitelkártya (3) html (2) IBM (3) Indapass (2) Index (2) informatikus (2) ingyenes (3) internet (5) iOS (2) ipad (5) iPad (3) iphone (2) iPhone (6) iPhone5 (2) iPhone 5 (2) iPhone hamisítvány (2) iszt (3) itbn (2) iTunes (3) jailbreak (2) java (2) jelszó (4) kamat (2) karbantartás (2) kereső (2) KIES (2) kocka (3) kód (2) kontár (2) Kopint-Datorg (3) kormányzati (2) kormányzati portál (13) közmű (2) központi rendszer (3) kr (3) leiratkozás (2) LinkedIn (2) logo (2) mac (3) magyarország (2) magyarország.hu (13) magyarorszag.hu (11) Magyar Nemzet (2) mailbox (5) marketing (7) marketingcommando (2) MÁV (2) medián (3) médiatörvény (2) Microsoft (3) microsoft (6) mobil (2) mobilnet (2) NAV (3) nCore (3) ndk (2) Nemzeti Digitális Közmű (5) Nyitrai Zsolt (2) offline spam (4) okostelefon (2) online marketing (3) online marketing tanácsadó (2) Oracle (2) Orbán Viktor (5) pályázat (2) pdf (2) pénz (2) php (2) portál (3) programozó (2) regisztráció (2) reklám (10) RIP (7) router (2) rss (2) rtl klub (2) sablon (4) Samsung (3) security (2) site builder (2) skin (2) SMS (3) sms (8) spam (16) Steve Jobs (3) stressz teszt (2) sün (2) symfony (2) szaunaparaszt (2) szavazás (2) szélessáv (2) személyes adatok (2) szerencsejáték (2) szófelhő (7) támogatás (2) tartalomszolgáltatás (2) telenor (2) telepítés (2) template (2) teszt (2) theme (2) The New iPhone (2) torrent (5) tűzfal (5) tv2 (4) twitter (2) Twitter (2) ügyfélkapu (30) Ügyfélkapu (3) ügyfélkapu2 (2) unsubscribe (2) url rövidítő (2) vers (2) vicc (6) vista (2) warez (2) webaudit (4) webdesign (2) webshop (2) wifi (2) wireless (2) wordle (4) Wordle (3) wordpress (2) Wordpress (2) yii (2) Youtube (4) zend (2) Címkefelhő

Hogy éljek meg honlapépítésből?

Címkék: html photoshop adatbázis w3c grafikus rendszergazda programozó site builder tartalomszerkesztő kreatív tervező

2012.07.17. 08:36 Éjszakai őrség


Egy újabb esettanulmány következik.

Azt mondja az egyik közeli ismerősöm, hogy ő bizony mától kezdve honlapépítésből akar megélni, mert látja, hogy abban még van piac. És mindjárt kérdi is, hogy milyen tanácsot adnék neki én, aki - szerinte - már látott karón varnyút. Be is iratkozott egy HTML tanfolyamra, közölte még ugyanazzal a levegővel. (Anyám!)

Hirtelen nem is tudtam, hogy igazítsam útba, aztán rájöttem arra, hogy a tiszta igazság közlése talán a) vagy elriasztja örökre b) vagy pont a helyes irányba tereli. Összefoglaltam, mi utak vannak a honlapépítési bizniszben, ha valaki komolyan gondolja, hogy bezupál, választhat magának induló pályát.

Úgy vélem, a mai webes világban már jelentősen kikristályosodtak a weblap létrehozásában munkálkodó szakmai rétegek, kb. az alábbiak szerint.

Tartalomszerkesztő

Ő az, aki kitalálja a honlap struktúráját, lefekteti a navigációs szabályokat, felállítja a honlap térképét. Egy még egy egyszerűbb honlapra is el kell, hogy készüljön, egy komolyabb honlap kidolgozásánál ez a rész is nagyon hosszú és költséges munka. A humán beállítottság itt kifejezetten nem hátrány. A technológia ráadásul ma már ott tart, hogy a tartalom megálmodójának nem igazán kell poros szabályokhoz igazodnia, elő kell jönnie a farbával, a szakiknak pedig meg kell tudniuk oldani az álom webre vetülését.

Kreatív grafikus

Ő az, aki a tartalomszerkesztő munkájára támaszkodva megálmodja a weblap felépítését, úgymint fejléc, lábléc, oldalak, oldalon belüli kisebb önálló tartalomegységek (portletek), újrafelhasználható portletek, stb. A logó és a színvilág, meg az arculat webesítése "csak" hab a tortán. Ez persze csak a konzervatívabb tervek kiszolgálására vonatkozott, moduláris szerkezetű tervezésre. Látni azonban - hálistennek - olyan extrém honlapokat is, amelyek az összes ilyen konvenciókra magasan tesznek, és valóban kihasználják a multimédiai adottságokat, stb., nem sorolom részleteiben. A Kispál és a Borz honlapja az egyik ilyen kedvencem, ha nem is teljesen, de navigációjában mindenképpen ütős megoldás.

HTML szerkesztő

Vagy ha úgy tetszik, site builder. A kreatív grafikus anyagaiból (leginkább Photoshop állományok, és most a Mac manusok be fognak hányni, de akkor is) előállítja a html szerkezetet, az oldal sablonokat, azaz "felvágja" a grafikát. Ha igényes, akkor szabványos, minden böngészőben azonos módon megjelenő html sablonokat gyárt a W3C ajánlásának, szabványainak megfelelően. Nehogy azt higyjétek, hogy neki van a legkönnyebb dolga.

Programozó

Ő az, aki előállítja azt a kódot, amiből a html sablonok feltöltődnek valódi tartalmakkal. PHP, Perl, Python, Ruby on Rails, Java, HTML/XHTML/Javascript/Ajax, XML és még egy sereg programnyelv (hacsak nem natív html-t használnak) és ráadásul ezek mind vegyesen is lehetnek az alapjai egy honlapnak, már ami a meghajtást jelenti. A honlap megjelenésében ugyanis mindig valami html oldal, de ezeket ma már a legritkább esetben tárolják a szerverek direktben, a tartalom menet közben állítódik elő mindenféle motorokból. (Azt pedig senki ne mondja, hogy nincsenek natív html oldalak élesben, mert vannak. Hajjaj.)

Flash, Silverlight, stb. programozók

Külön kaszt. Egyesek szerint ők nem is igazán programozók, ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy a munkájuk eredményeként létrejövő grafikus, mozgó/zenélő bizbaszokat használva az ember hajlamos elfelejteni azt, hogy megoldandó feladat az is, hogy az egér kattintására vajon hogy is tud reagálni akár a banner, akár egy játék, egy menü, és még sorolhatnám. Más típusú absztrakciókra van szüksége egy flash/sl embernek és másra egy php gurunak. Vannak áthallások, a gép ugyanis hasonló alapokon hajtható meg, csak itt pl. egy mozgó kerék a végeredmény, amott meg kép, bekezdés, automatikusan frissülő hírcsatorna, stb.

Kábé ennyit a megjelenítési rétegben dolgozókról. Sok esetben ennyi féle munka elég is ahhoz, hogy egy profi honlap megjelenjen. Nem tűnik ugye egy emberesnek a végrehajtás? Nem is az, de a kivétel ezt a szabályt is erősíti. Vannak ugyanis még polihisztorok - bár már alig maradtak - akik a fenti feladatok mindegyikét el tudják látni, de ezt most szerintem már mindenki látja, hogy ők igazi Leonardo-k, ritka kivételek. A polihisztorok kora - ahogy az egyik barátom mondta vagy 10 éve - lejárt, a szakbarbároké a jelen, és a jövő.

Menjünk el egy kicsit a hátországba is. Itt dolgozhatnak még másfajta szakik, projektje válogatja, dedikálnak-e a feladatokra specialistákat. A fenti kivételes megállapítás még őrájuk is vonatkozik.

Adatbázis programozó

Ő az, aki az aktív honlapok hátteréül szolgáló adatbázis-rendszereket programozza. Leginkább SQL az általa használt nyelv, MySQL, Oracle, Microsoft SQL, Postgres szoknak lenni a meghajtó rendszerek, de ismerek igazi hívőket, akik saját formátumban dolgoznak, és igazi hardcore manusokat is láttam már, akik mindent megoldottak fájlrendszerben tárolt szöveges állományokkal. Sok múlik rajtuk, főleg akkor, ha népszerűbb weboldalt, szolgáltatást támaszt fel az ember fia, és folyamatosan terhelt a rendszer, éjjel/nappal. Egy jó adatbázis szakember haló poraiból képes új életet lehelni egy projektbe.

Rendszergazda/üzemeltető

Ő az, aki az összes programozói munkát támogatja egyrészt az éles üzemi rendszer működtetésével, a rendszer alkotóelemeinek összehangolásával (kell ugye tűzfal, webszerver, alkalmazás-szerver, adatbázis-szerver, naplózási rendszer, mentési rendszer), szerencsés esetben az éles rendszerhez hasonló tesztrendszer kezelésével. Ezen felül forráskód tárolót, tudásbázist és hibajegyeket kezelő rendszereket is fenntart, plusz a hálózati dolgokat is tudja konfigurálni. Itt legalább 3 különböző szaki is ücsöröghet, mert nem mindenki ért minden üzemeltetési részhez. Láttam olyan hardver infrastruktúrát, amit az üzemeltető varrt a projektgazda nyakába azzal a felkiáltással, hogy "gyenge a vas, nagy a terhelés". Aztán jött egy polihisztor, behangolta a web- és adatbázis-szervereket, ezután a gépek háromnegyed részét (!) leszerelték, és az infrastruktúra jobban teljesített, mint korábban.

Ügyfélszolgálat

Ilyen ember is lehetséges. Ő az, aki teljesen képben van a felépített weblap szerkezetével, ismeri az esetleges (és persze publikus) fejlesztési terveket, tud válaszoni a weblap felhasználóinak kérdéseire. Akár telefonon is. Bonyolultabb szolgáltatás mellé nem nélkülözhető egy türelmes, türelmes, végtelenül türelmes ügyfélszolgálatos csapat. Nem véletlenül hangsúlyoztam háromszor. Az ügyfélnek igaza van, ő a király, a mi anyánkat, mindig. A lojalitás úgy is növelhető, hogy profi támogatást ad a szolgáltatást biztosítója emailben, telefonban, Skype-on, és még sorolhatnám, milyen egyéb csatornákon.

Nagyobb projektekhez még projektvezető is tartozik, mert 5-6 ember munkáját már koordinálni kell, az ügyféllel leginkább csak egy, max. két ember tartja a kapcsolatot, ők is speciális fajta szakik (account managerek).

***

Hát itt egy széles portfólió. Szélesebb, mint gondoltad volna? Pedig ez az igazság. Annak is csak egy szelete. Elég, ha csak arra gondolsz, hogy egy pénzügyi portálhoz a fentieken túl még hányféle elemző, újságíró, esetleg korrektor tartozik...

Ha visszatérünk a kezdő gondolatra, látszik, hogy a honlapkészítés milyen komoly szakmává vált. Ma már nem nagyon hiszek annak, aki azt állítja magáról, hogy ő bizony webmester. Ma az ilyeneket webkontároknak hívom, maximum nem a szó legpejoratívabb értelmében. Jóindulatú idióták, akik elhiszik, hogy egyedül is megy. Nem megy. Ha be akarsz zupálni az üzletbe, meg kell gondolni, melyik részében akarsz és tudsz kreatív, szorgalmas, és eredményes lenni. ha kitaláltad, oda kell energiát fektetni, különben silány, és olcsó lesz, amit létrehozol. Ennyi. Lehet vele nem egyet érteni.

*A bejegyzés korábban megjelent a Kockablog-ban.

Szólj hozzá, klikk ide! Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://eo.blog.hu/api/trackback/id/tr804636989

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.