Hirdetés

Innen nézitek

Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

404 (3) abevjava (2) adatkezelés (2) adatvédelem (9) adobe (3) adóbevallás (3) adónaptár (2) adsense (2) adwords (2) analytics (2) Android (5) antivírus (2) apeh (6) apple (4) Apple (8) azonosítás (2) Baja Ferenc (12) bak (3) bank (5) bankkártya (2) banner (3) befektetés (3) broadcast (2) bug (2) bulvár (2) cib (2) CIB (2) citromail (2) CT (2) digitális (2) direkt marketing (5) DK (2) dm (3) DNS (3) domain (7) Dr Dedinszky Ferenc (2) e-kormányzat (6) edm (3) eDM (4) eGov (2) ekormányzat (2) Elektronikus Ügyintézés (2) email (6) emeltdíjas (2) error (3) Észak-Korea (2) évértékelő (5) évértékelő beszéd (2) Facebook (10) facebook (2) felhő (2) FIDESZ (2) firewall (2) fogyasztóvédelem (2) forgalom (2) forráskód (2) framework (2) freemail (3) giro (2) gmail (9) Goldenblog (2) Google (6) google (18) Google Adsense (2) Google Apps (3) Google Maps (2) Google Plus (2) gov.hu (2) Gyurcsány (2) hack (2) hacker (5) háttérkép (2) hellókarácsony (2) hiba (3) hírek (2) hírlevél (3) hitel (2) hitelkártya (3) html (2) IBM (3) Indapass (2) Index (2) informatikus (2) ingyenes (3) internet (5) iOS (2) iPad (3) ipad (5) iPhone (6) iphone (2) iPhone5 (2) iPhone 5 (2) iPhone hamisítvány (2) iszt (3) itbn (2) iTunes (3) jailbreak (2) java (2) jelszó (4) kamat (2) karbantartás (2) kereső (2) KIES (2) kocka (3) kód (2) kontár (2) Kopint-Datorg (3) kormányzati (2) kormányzati portál (13) közmű (2) központi rendszer (3) kr (3) leiratkozás (2) LinkedIn (2) logo (2) mac (3) magyarország (2) magyarország.hu (13) magyarorszag.hu (11) Magyar Nemzet (2) mailbox (5) marketing (7) marketingcommando (2) MÁV (2) medián (3) médiatörvény (2) microsoft (6) Microsoft (3) mobil (2) mobilnet (2) NAV (3) nCore (3) ndk (2) Nemzeti Digitális Közmű (5) Nyitrai Zsolt (2) offline spam (4) okostelefon (2) online marketing (3) online marketing tanácsadó (2) Oracle (2) Orbán Viktor (5) pályázat (2) pdf (2) pénz (2) php (2) portál (3) programozó (2) regisztráció (2) reklám (10) RIP (7) router (2) rss (2) rtl klub (2) sablon (4) Samsung (3) security (2) site builder (2) skin (2) sms (8) SMS (3) spam (16) Steve Jobs (3) stressz teszt (2) sün (2) symfony (2) szaunaparaszt (2) szavazás (2) szélessáv (2) személyes adatok (2) szerencsejáték (2) szófelhő (7) támogatás (2) tartalomszolgáltatás (2) telenor (2) telepítés (2) template (2) teszt (2) theme (2) The New iPhone (2) torrent (5) tűzfal (5) tv2 (4) Twitter (2) twitter (2) Ügyfélkapu (3) ügyfélkapu (30) ügyfélkapu2 (2) unsubscribe (2) url rövidítő (2) vers (2) vicc (6) vista (2) warez (2) webaudit (4) webdesign (2) webshop (2) wifi (2) wireless (2) wordle (4) Wordle (3) Wordpress (2) wordpress (2) yii (2) Youtube (4) zend (2) Címkefelhő

A honi tartalomszolgáltatás fejlődése

Címkék: internet online befektetés hungaricum jutalék ügynökség stockxpert hirdető tartalomszolgáltatás sales house prezi korridor vianovo

2011.04.10. 21:37 Éjszakai őrség


Évek óta figyelem, milyen problémákkal küzdenek különböző tartalomszolgáltatók, hogy próbálnak megélni, milyen invesztícióval indulnak, a befektetett összeg meddig elég, és így tovább. A honi tartalomszolgáltatás fejlődése, illetve annak legnagyobb gátja - szerintem - megér egy kis diskurzust, feldobok pár gondolatot.

Láttam már jó csomó megcsendesedett őrültet, akik "elértük a nullszaldós üzemet" kinyilatkoztatással somolyognak a bajszuk alatt, miközben ha az Excelbe betennék a saját munkájuk árát, olyan veszteséget mutatnának ki, hogy ihaj. A somolygásuk ennek megfelelően nyilván csak annyira őszinte, mint az úthenger alatt fekvő ember mosolya. :/

vianovo-logo.gif

Láttam már néhány gyönyörű csődöt is. A legszebb ezek közül az volt, amikor az első zsák (tényleg) pénz elfogyta után a menedzsment még egyszer (legalább) meg tudta fejni a befektetőket, mutatva nekik gyönyörű prezentációkat, növekedési görbéket, a hirdetési piac változásának vízióját. Hogy mást ne is említsek, a viaNovo összeomlását a hazai bukták legnagyobbikának tartják immár egy évtizede.

Láttam kimondottan haladó, a globális piacra is jó ötleteket, ami mellé a nyámnyila, kispénzű befektetői kör nem mert kockázatot vállalni, ma pedig vakarják a fejüket, hogy mekkora világcsászárok lehetnének azóta, ha bedobnak 500.000 dolcsit az induláshoz. Mert Magyarországon ennyi pénz 8-10 éve még dög elég lett volna a repülőrajthoz, ám az 50-100.000 dolláros maszatolások, és az érte elkért 51%-os részesedések minden biztosítékot kivertek mind projekt, mind még ötletgazda szinten is, leragasztva ezzel 10 évre a teljes hazai fejlesztési és ötletelési kedvet. Egy kezemen meg tudom számlálni, de cáfoljatok meg, hány projekt lett jelentősen globális Magyarországról az elmúlt évtizedben. A Prezi lassan célbaér, előtte a Stockxpert tette le a garast az asztalra... Volt még valami?

És most kanyarodjunk el egy kicsit más vizekre is. Tegyük fel, hogy te ezeken a mellékvágányokon nem jártál, volt erőd önállóan felépíteni és beindítani a tematikus portálodat. Áldoztál rá éjszakát, munkát, de a lényeg, hogy zizeg, van állandó törzsközönséged, ám el kell őket látni friss tartalommal, különben otthagynak az olvasók, mint eb a szarát. Ergo jó volna, ha valaki végre elkezdené finanszírozni a ténykedésedet. Mihez fogsz? Hát persze, hogy hirdető után nézel. Na és fizetik a benzinedet, hogy kajtasd a direkt ügyfeleket? Ugye hogy ugye... Tehát elmész a reklámügynökségekhez, prezentálod a portálodat, majd várod a messiást reklámkampány megrendelés képében. Ami persze nem jön el. Illetve hamar biztosan nem, és ha egyszer eljön, akkor is majd nézel rá, meg a médiaajánlatodra, hogy ez akkor most hogy? Szeretnél kérni 5 Ft-ot egy bannerért, és nem kapsz érte még 50 fillért se, ha pedig belementél egy kattintás alapú kampányba, meg is nézheted magad. Éves hirdetési keretben dőreség reménykedni napi 200-300.000 (!) oldalletöltés alatt, és nyilván az sem mindegy, hogy ezt 1.000 vagy 20.000 ember hordja össze.

Az a meglátásom, hogy az online tartalomszolgáltatók és a hirdetők közé vízfejként benövődött online ügynökségi erdő az egyik legnagyobb gátja a hazai tartalomszolgáltatás fejlődésének. Az ügynökségek eddig is megvoltak, még szép, hiszen a hirdető elvárja a pénzéért, hogy a kampányok megtervezése és a kreatívok megszülése mellett a média megvásárlásával se kelljen neki brusztolnia a médiatulajdonosoknál, ráadásul le kell ugye alkudni a listaárakat, kiharcolva a kedvezményeket az éves költés számainak bevállalásával, vagy ennek helyében a bónuszok jól kialakított struktúrájával, és nyilván a kampány értékelését olvasni is egyszerűbb, mint összeburcsázni hozzá az adatokat és megírni azt. Nade ez nagyjából rendben is volna. A hagyományos média hozzászokott már ehhez, és kordában tartotta az ügynökségi hiénákat, ismertetve és elfogadtatva velük a működés költségeit, nyomda, film, plakát, logisztika, stb. Járulékos költségek azonban az online médiánál is léteznek, csak balga módon a tartalomszolgáltatók ezt a tételt engedték az ügynökségek oldalán elhanyagolni, hiszen "úgyis megvan a szerver", "mi adjuk a hirdetési kreatívot", "40+15% kedvezmény elvárt ügyfél oldalról", nem sorolom tovább, aki benne van, emiatt fáj a feje minden nap. Tipikusan nem igaz, hogy az internetes tartalom az "némi anyag, meg a semmi keveréke", nagyon is fajsúlyos költségek árán jön létre.

korridorlogo.gif 

A helyzet pár éve azonban még rosszabb lett. A piac megszenvedte, hogy az ügynökségek nem mindegyike alakított ki online divíziót, engedve megnőni jó pár full service ügynökséget. Emellett a kisebb forgalmú, ám nagyon is fontos egyes célcsoportok laza network-be tömörülése nem hozta meg a várt eredményt, a médiafelületük mennyiségét nem tudták az egységes network kereteibe foglalva értékesíteni. Még olyan gigásznak is beletört ebbe a kísérletbe a bicskája, mint a TV2 network, ki is emlékszik ma már a KORRiDOR márkanévre. Tovább lazultak tehát a network-ök, és már nem is magukat képviselik, hanem egy újabb vízfej jött képbe, a "sales house". Ezek vállalták fel, hogy kisebb portálok tucatjait fogják össze egy értékesítési egységként, és próbálnak értékesíteni, több-kevesebb sikerrel, már ami ismét a médiatulajdonosokat illeti. A hirdető pénze tehát oszlik az ügynökségére, az ügynökség online ügynökségére, onnan a sales house is leszedi még a maga sápját, majd jön még helyenként a network, és abban osztódik fel végleg a maradék, a kampányban részt vevő tartalomszolgáltatóknál. Ez utóbbiakat közben még az APEH is sanyargatja, mivel a kampány díja legtöbbször csak 60 nap után folyik be, a számla ÁFA tartalmát meg persze be kell fizetni attól függetlenül, hogy annak díja befolyt-e már, vagy sem. A láncban a számok annyira durvák - ki-ki hozzon saját példát - hogy a hirdető felé elszámolt 100 Ft-ból a lánc végén, a hirdetés célcsoportját eredményesen behozó tartalomszolgáltatónál néha 5 Ft sem marad. Ezt egészen véletlenül onnan tudom, hogy egy ügynökségi kollégát/kolleginát (csak hogy ne legyen egyértelmű) megkértem arra, ugyan világosítsa már meg az elmémet, hogy mi folyik itt Gyöngyösön, mi az ügyfél ár és hogy néz ki a net-net ár (ezt kapja meg a tartalomszolgáltató), ami a legborzalmasabb szószülemény a hazai internetes szlengben. Sejtettem, hogy nincs minden korrektül elszámolva, de mondhatom, jelentősen alulbecsültem a lenyúlás nagyságrendjét. Az ügynökségi spanom adatait az is alátámasztja, hogy látom, egyes többszázezer Forint díjú konferenciákon milyen stábokkal vonulnak fel az ügynökségi szakemberek, és milyen stábokkal képviselik magukat a tartalomszolgáltatók.

Szóval úgy gondolom, hogy nagyon nagy gondok vannak az "ügynökségi hozzáadott érték" számításánál. Ebből a zsákutcából pedig elég nehezen lehet majd kijutni. Begyepesedett és rövidlátó gondolkodás mellett erőből diktálnak a diktálók, holott az ő érdekük is inkább az lenne, hogy a fejlesztések kicsivel több forrásokhoz jussanak, így a média is értékesebbé válik, azon drágább kampányok lesznek eladhatók, mindenki nyerne az üzleten. Amíg azonban a win-win szerkezet óhajtása csak tartalomszolgáltatói oldalon lesz erős, addig itt fog poshadni a hazai online média, lustán másolva a nemzetközi piacot, kihalásra ítélve a néhány online hungaricumot.

*A bejegyzés korábban megjelent a Kockablog-ban.

Szólj hozzá, klikk ide! Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://eo.blog.hu/api/trackback/id/tr804631959

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.