Innen nézitek

Utolsó kommentek

Címkék

404 (3) abevjava (2) adatkezelés (3) adatvédelem (9) adobe (3) adóbevallás (3) adónaptár (2) adsense (2) adwords (2) analytics (2) Android (5) antivírus (2) apeh (6) apple (4) Apple (9) azonosítás (2) Baja Ferenc (12) bak (3) bank (5) bankkártya (2) banner (3) befektetés (3) broadcast (2) bug (2) bulvár (2) cib (2) CIB (3) citromail (2) csalás (2) CT (2) digitális (2) direkt marketing (5) DK (2) dm (3) DNS (3) domain (7) Dr Dedinszky Ferenc (2) e-kormányzat (6) edm (3) eDM (4) eGov (2) ekormányzat (2) Elektronikus Ügyintézés (2) email (6) emeltdíjas (2) error (3) Észak-Korea (2) évértékelő (8) évértékelő beszéd (2) facebook (2) Facebook (10) felhő (2) FIDESZ (2) firewall (2) fogyasztóvédelem (2) forgalom (2) forráskód (2) framework (2) freemail (3) giro (2) gmail (9) Goldenblog (2) google (18) Google (6) Google Adsense (2) Google Apps (3) Google Maps (2) Google Plus (2) gov.hu (2) Gyurcsány (2) hack (2) hacker (5) háttérkép (2) hellókarácsony (2) hiba (3) hírek (2) hírlevél (4) hitel (2) hitelkártya (3) html (2) IBM (3) Indapass (2) Index (2) informatikus (2) ingyenes (3) internet (5) iOS (3) ipad (5) iPad (3) iphone (2) iPhone (7) iPhone5 (2) iPhone 5 (2) iPhone hamisítvány (2) iszt (3) itbn (2) iTunes (3) jailbreak (2) java (2) jelszó (4) kamat (2) karbantartás (2) kereső (2) KIES (2) kocka (3) kód (2) kontár (2) Kopint-Datorg (3) kormányzati (2) kormányzati portál (13) közmű (2) központi rendszer (3) kr (3) leiratkozás (3) LinkedIn (2) logo (2) mac (3) magyarország (2) magyarorszag.hu (11) magyarország.hu (13) Magyar Nemzet (2) mailbox (5) marketing (7) marketingcommando (2) MÁV (2) medián (3) médiatörvény (2) microsoft (6) Microsoft (3) mobil (2) mobilnet (2) NAV (3) nCore (3) ndk (2) Nemzeti Digitális Közmű (5) Nyitrai Zsolt (2) offline spam (4) okostelefon (2) online marketing (3) online marketing tanácsadó (2) Oracle (2) Orbán Viktor (8) pályázat (2) pannon (2) pdf (2) pénz (2) php (2) portál (3) programozó (2) regisztráció (2) reklám (11) RIP (7) router (2) rss (2) rtl klub (2) sablon (4) Samsung (3) security (2) site builder (2) skin (2) SMS (4) sms (8) spam (19) Steve Jobs (3) stressz teszt (2) sün (2) symfony (2) szaunaparaszt (2) szavazás (2) szélessáv (2) személyes adatok (3) szerencsejáték (2) szerverfarm (2) szófelhő (11) támogatás (2) tartalomszolgáltatás (2) telenor (3) telepítés (2) template (2) teszt (2) theme (2) The New iPhone (2) torrent (5) tűzfal (5) tv2 (4) Twitter (2) twitter (2) ügyfélkapu (30) Ügyfélkapu (3) ügyfélkapu2 (2) unsubscribe (3) url rövidítő (2) válságkommunikáció (2) vers (2) vicc (6) vista (2) warez (2) webaudit (4) webdesign (2) webshop (2) wifi (2) wireless (2) Wordle (3) wordle (4) Wordpress (2) wordpress (2) yii (2) Youtube (4) zend (2) Címkefelhő

Siker vagy bukás az e-kormányzat munkája?

Címkék: magyarorszag.hu ügyfélkapu Siófok e-kormányzat Baja Ferenc e-Magyarország e-közigazgatás

2009.11.30. 09:55 Éjszakai őrség


Az immár nyolcadik alkalommal lezajlott e-Magyarország konferencia kapcsán és az ott elhangzottak által inspirálva megosztanék veletek pár gondolatot.

"Múlt és jövő" címmel hallhattuk Baja Ferenc, úgy is, mint fővédnök előadását. A beszéd nagyívű is lehetett volna, a vége felé azonban exponenciálisan lerövidültek a diákra fordított percek, meg fogjátok érteni, miért. Azt gondolom, mindenki el tudta volna viselni az egész program csúszását, ha érdemi infót avatott politikus szájából hallunk, fővédnöki jogán az idő túllépését akár meg is engedhette volna magának a kormánybiztos-államtitkár, ez azonban éppúgy elmaradt, mint ahogy ügyes kitérőkkel a kerekasztal beszélgetésben a válaszok is. Ráadásul - szerintem elég szerencsétlen módon - már előre ismerhettük, mit is fogunk hallani, a Piac és Profit ugyanis előre lehozott egy Baja Ferenccel készített cikket a decemberi számában, a konferencia helyszínén kapott is a lapból minden látogató. Ha ezt elolvasod, nagyjából ugyanannak az infónak jutsz a birtokába, mint amit a nyitó beszédből kellett volna megismerni. A cikk nélkül ez egy kicsivel nagyobbat szólt volna, bár a halottnak a csók esete forog fenn, hiszen nem kaptunk áttörésről szóló bejelentést, a kormányzat új portálját is bejelentették a konferenciát megelőző héten pénteken, szóval minden puskapor ki lett lőve, mire a kormánybiztos a mikrofon elé lépett.

Nos, a fentiek miatt inkább olyan momentumokra koncentrálok, amelyek visszatetszést kelthettek a társelőadókban is, a közönség soraiban is. Az illusztrációkat az ott bemutatott prezentációból emeltem ki, a teljes anyag letölthető innen.

Új biblia

Kedves informatikusok, főleg azok, akik e-kormányzati fejlesztésre adjátok a fejeteket, figyelem. Most aztán meg lett mondva a frankó, új bibliát írtak, 2009 évi LX törvénynek hívják. "A törvény a biblia, ezt meg kell tanulni, e nélkül csak technológusok maradunk, nem tudunk bekapcsolódni a társadalmi modernizációra." (Idézetek mindenhol Baja Ferenctől, nagyjából szó szerint próbálom idézni.)

Aztán itt van egy rajz, ami a KR-t (Központi Rendszer) szemlélteti. Ez az ábra "kőbe van vésve". Az a kapcsolódó tiszteletteljes javaslat, hogy "ne dúljuk fel", sok milliárdba került, sok tudás lett beleölve. A közmű kiszolgáló rendszerekről, mint eddig homályos pontról esett itt két félmondatnyi említés, miszerint a szolgáltatók örömmel fogadták a bevonásukat, közös támogató rendszereket javasolnak üzemeltetni. "Lásd a máltai modellt." WTF? Egyébként a szolgáltatók hozzáállását egészen másképp tudom, mint ahogy az citálva lett, inkább a tökéletes értetlenség fejeződött ki, szinte leképezve a fenti 3betűt. Bárki, aki vágja, hogy mi lehet a motiváció nevezettek KR-beli szerepeltetésére, szívesen meghallgatom. Meg akarom érteni.

siofok-kr.jpg 

Új szív, új kommunikáció

A KR legfontosabb eleme immár nem az Ügyfélkapu, hanem a BEDSZ, a Biztonságos Elektronikus Dokumentumtovábbítási Szolgáltató réteg. Az ügyintézés ezen keresztül "elektronizálja önmagát".

Tény: az önkormányzatok 99%-a csatlakozott a Hivatali Kapu című valamihez. Szép teljesítmény, a lufi tartotta is magát jó 30 percig, mikor is a következő előadó elmondta, csupán 2.000 önkormányzatnak van honlapja, azok közül is számos olyan megoldás létezik, ami már 5 éve is ciki volt, esélytelen az ügyek elektronikus befogadására, kezelésére. Azt azonban mindenképpen megemlíteném, hogy ez a 99% nem ám saját aktivitásból adódik, hanem abból, hogy a 2004. évi CXL. törvényben (Ket.) meghatározott államigazgatási intézményeknek, polgármesteri hivataloknak és körjegyzőségeknek kötelezővé tették a hirdetmények elektronikus közzétételét. Azaz ahhoz, hogy az érintettek hirdetményeket tudjanak beküldeni, először csatlakozniuk kellett a Központi Rendszerhez. Így aztán a csatlakozással együtt létrejöttek az intézmények hivatali kapui (HKP) is.

Aztán ott van az állítólagos 800.000 fős felhasználói létszám. Tény: ennyien regisztráltak. A felhasználás azonban más kérdés, de ezt akár lehet gerjeszteni is. Nosza, kérdezzük őket, mit szeretnének az egyébként "iszonyúan sok" szolgáltatás mellé, ami még mindig nyilván nem elég. Szerintem egy elég masszív csontváz fog kidőlni a szekrényből rögtön akkor, mikor hírlevélben megszólításra kerül ez a tömeg. Kiderül, hány embernek szűnt meg az email címe, hány embernek van tele a postafiókja, illetve hányan nem olvassák el a levelet pusztán azért, mert lövésük sincs a belépési adatokról, egyszer használták a címüket, amikor segítséggel megcsinálták az ügyfélkapus azonosítójukat, vagy mert azonosítójukat éppen a könyvelőjük használja a saját e-mail címén...

Technológia, interoperabilitás, fejlesztés

Elhangzott: kell a nyílt forráskód, használjuk okosan a "szabad szoftvereket", különben "úgy járunk, mint az afrikaiak, akik bent ragadtak az időben". Használjuk a létrehozott Magyar Nemzeti Interoperabilitási Keretrendszert, mert jó hogy van, kell, hogy valamihez igazodjanak a projektek. Így. Sejtjük, hogy a várva várt Ügyfélkapu-2 projekt ehhez nem nagyon alkalmazkodott, mert a "KR bővítése hardware bővítés volt" és passz. Erre rímel a Kopint-Datorg minapi sajtóanyaga is. Ebből csak egy mondatot emelnék ki, remek új vonalat talált ki valamelyik kommunikátor. Ezt nekünk, más a hibás.

"Fontos ugyanakkor hangsúlyozni, hogy új szolgáltatás nem került a programba, mert maga a központi rendszer csak közvetíti s nem nyújtja az állam- és közigazgatási szolgáltatásokat."

Ugye, ugye... 5 Mrd-ból nem telt szolgáltatásokra, csak vasra. Ha valaki költött egyébként ilyenekre a saját intézményi keretéből, akkor megnyugtató, hogy azt már van, ami "továbbítsa".

Hát nézzük, hogy fog kinézni "a Magyarország.hu új feltételrendszere." Személyre szabott lesz, ez biztos. Csak egy screenshot erejéig maradunk a design kérdésénél, majd vitatkozunk róla a megjelenés napján, vagy akkor se. Ugyanis nem ez a lényeg.

siofok-mohu.jpg 

A puding próbája a decemberi és a januári adóbevallási határnapokon meglesz. Addig meg már lassan Túró Rudi nélkül is ki lehet bírni.

Stagnáló forgalom elleni kozmetika

A kedvenc diáim következnek. Nem szokatlan, hogy szépítve látjuk a számokat, ezek a kimutatások azonban most rendkívül jól sikerültek. Nincs bennük semmi csúsztatás, de tényleg, épp csak a prezentációban azt sejtetik, hogy egyre jobban megy a szekér, egyre nagyobb a forgalom, hiszen emelkedő görbéket látunk. Hát lássuk.

siofok-pi.jpg

A Magyarország.hu portál forgalmát látjuk, de nem ám akárhogyan. Az oldalletöltések számát halmozottan tárják elénk, nyilván a nem emelkedő havi forgalmi kimutatás -amiből azonnal szembetűnne a stagnálás - nem lett volna ilyen sármos. Nincs tehát érdemi forgalomnövekedés a portálon, ahogy az elmondható az Ügyfélkapun keresztül feltöltött dokumentumok számára nézve is, lásd alább. Ide tartozik még egy nagyon súlyos észrevétel is, idézném, az eredeti hozzászólást itt olvashatjátok.

"Mivel könyvelő vagyok, elmondhatom, azért látszik esetleges növekedés az ügyfélkapu oldalán, mert a dicső APEH folyamatosan bővíti (és bonyolítja) a bevallásokat. Ugyanannyi cégnek könyvelve idén legalább másfélszer annyi bevallást adtam be, mint 2009-ben. Arról nem is beszélve, hogy a millió oda-vissza e-mail küldés: (küldöm ügyf. kapun, mail jön: megkapták, továbbítják APEH-nak, APEH mail jön: megkapták, elkezdték a feldolgozást, mail jön ügyélkaputól: APEH-tól üzenet jött, nézzem meg az "értesítési tárhelyet) Ez amit leírtam 1 db, nem hibás bevallás!!) Ha véletlenül valami hiba van, akkor tel. APEH-nak, (sokszor közlik, hogy közben hivatalon belül javították) vagy egy hülye tökéletesen felsleges hibaüzenet: az "önrevizió határideje nem eshet vasárnapra" Ezt nyugodtan javíthatnák házon belűl, nem helyesbítést kell küldeni egy másik dátummal, majd ismét a milliószoros mail-macera. Tehát az ügyfélkapu véleményem szerint, nem elég, hogy vacak és túlterhelt, mesterségesen duzzasztják a terhelését."

Szóval így elektronizálja magát az ügyintézés.

siofok-doc.jpg

Zárszóként pedig kaptunk egy szépet az arcunkba, hogyaszongya:

"A siker nem a kormány sikere, hanem az IT szakma sikere."

Ezt lefordítom. A kudarc nem a kormány, nem az e-kormányzat, és legfőképpen nem Baja Ferenc, hanem az IT szektor kudarca lesz.

Stumpf István köszönte Baja Ferenc leköszönő beszédét, és eszébe nem jutott megígérni, hogy minden érintetlenül marad.

*A bejegyzés korábban megjelent a Kockablog-ban.

Szólj hozzá, klikk ide! Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://eo.blog.hu/api/trackback/id/tr744739668

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása